gototop
25.08.2008 Quo vadis, folku? (Tomáš Pohl)    Tisk
Fejetony

Nejsem statistik, ba ani sociolog. Ale zajímalo by mě například, kteří lidé, z jakých vrstev a věkových skupin mají rádi žánr nazývaný folková hudba. Je nesporné, že v naší vlasti je folková hudba menšinový žánr. Po roce 1989 se chvíli zdálo, že střední popový proud, převládající po roce 1968 a jako ideologicky zcela neškodný prezentovaný v médiích, odejde do penze. Nedávno jsem si povídal s jedním novinářem z velkých a čtených novin. Je mu 35 let a hraje amatérsky starý bigbít. Nejde o jeho hudební vyznání, jen jsme vzpomínali na dobu po roce 1989, kdy on jako velmi mladý a já o něco starší jsme po určitou dobu vychutnávali pocit svobody. Tento pocit je dnes něčím samozřejmým. Ale o tom nechci rozumovat.

Po roce 1989 se zdálo, že se otevřou šuplíky, knižní trh se zahltí tituly psanými tajně a hudba ožije těmi, kteří se vrátili z emigrace, či byli umlčováni.

Nějak se ale ten zázrak nestal a příští rok to bude dvacet let, co se stát měl. Spisovatelům se dříve říkalo "svědomí národa" a součástí tohoto svědomí zcela jistě byla i folková hudba v tom původním slova smyslu. Co se však stalo?

Myslím, že se nestalo nic nečekaného ani nepředvídatelného, jen jsme byli trošku naivní. Co vlastně dnes představuje škálu folkové hudby u nás? Má tento žánr nějakou budoucnost?

Generace dnešních padesátníků i vyšších věkových kategorií zpívala o něčem, co bylo pocitem celé generace, stejně jako americká beat generation či náš ground padesátých let vyjadřovali své názory na společnost. Nešlo jen o protest, stačilo prosté sdělení, že mladý člověk je objektem manipulace, stejně jako rodina. V této generaci vyrostla řada velkých lidí. Nemá smysl je jmenovat, stejně bych řadu z nich asi vynechal. Jenže sdělení generace otců, a dnes i generace promlouvající ke vnukům, ztrácí pro většinu dnešní mladé generace význam a smysl. Pocit nové generace, vyrůstající ve zcela nových podmínkách, v kultu peněz, tlaku na tvorbu kariéry, kultu mladé generace, kdy je ale v případě nepotřeby mladý člověk odhozen stranou, to je zcela něco jiného. Po té starší a dřevní generaci zůstanou jen hezké písničky a jen pár těch mladších, kteří mají čas na přemýšlení, se zahloubá i nad obsahem.

Obrazem dnešního folku je většina festivalů. V podstatě je to seřazení interpretů do jedné řady s tím, že většina z nich se objeví zase na další štaci. Dramaturgie je samozřejmě vedena i snahou získat co nejvíce platících diváků. Pod stejným, a možná více konzervativním, duchem se hraje v Country rádiu. Ostatní rádia tento žánr až na výjimky nehrají. Nelze se hněvat, ale obchod je obchod a hovořit zde pouze o kamarádském duchu trampů a "srdíčkových lidí" by bylo lhaním do kapsy.

Co ale převládá v současné generaci folkových muzikantů? Vyjadřují i oni své pocity a postoje tak, že nezůstane jen u chvilkového dojmu? Když se tak rozhlédnu kolem sebe, není to pohled příliš radostný. Samozřejmě, mohu jmenovat kapely a interprety, kteří převyšují okolí, ale jde o menšinu. V podstatě jde o menšinu muzikantů pro menšinu publika. Přiznejme si, že se nakonec všichni známe, stále se potkáváme. Soutěže těch úplně nejmladších mě poslední dobou nepřesvědčují o tom, že by se zde klubalo něco velikého. Poukaz na nezralost pokládám spíše za výmluvu. Takový Václav Hrabě nebo Jiří Orten byli zralí v podstatě již v pubertě. Velký duch se prosadí v každém prostředí a v každé době. Spíše je to tím, že většina mladých lidí se orientuje zcela jinam. Jsou výjimky, samozřejmě. Mé dvě již dospělé dcery byly oněmi výjimkami na všech stupních vzdělání bez komunikace s většinou spolužáků. Naštěstí obě našly své malé komunity i partnery stejného vyznání.

Ale nechci nad folkem, který občas cítím jako šeď, dělat kříž. Spíše jde o to více hledět kolem sebe, než do sebe. Snažit se stále o definice žánru, někdy až militantně, nemá smysl. Spíše by měly být otevřené dveře i duše všemu, co nás osloví a něco nám přinese, ať fouká vítr z folku nebo zcela odjinud. Mentorovat a vzpomínat na krásné časy, to jsou řeči starých zbrojnošů, kterým jsem se jako kluk jen smál. Tak se, folku, někdy sám nad sebou zamysli. Myslím, že už je čas.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Prosím, opište anti-spamový kód, který je zobrazen v obrázku. Pokud Vás obtěžuje zadávání tohoto kódu, zaregistrujte se a pište komentáře jako přihlášený uživatel.
petiar  - Re: Quo vadis, folku?   |195.168.209.xxx |25.08.2008 08:53:00
Prepáčte nmi tú trúfalosť, ale

> http://folk.sk/clanok/peticia-za-autonomiu-folkove j-hudby

týmto treba začať. Neviem ako u vás, ale u nás na Slovensku určite. ;-)
Michal Vomočil  - Re: Quo vadis, folku?   |192.35.17.xxx |25.08.2008 11:31:00
Dobrý den,
souhlasím s Vámi a věřím, že těžké období umí vyprodukovat vyjímečné osobnosti. A to nejen v oblasti hudby.
Problémem je, že dnes málokdo tuší, že procházíme těžkým obdobím. To se netýká jen mladé generace...
Podle mě to bude ještě chvíli trvat a třeba se bude muset dnešní společnost dostat k velkému problému a krizi, pomocí které se zase začne přemýšlet a nejen konzumovat...
Veveruška  - Re: Quo vadis, folku?   |77.48.32.xxx |25.08.2008 12:27:00
Taky si myslím. Problém je v tom, že dnešní populace žije ve velkém stresu a honbě za penězi, kariérou, atd. Pak jim nezbývá síla a dokonce ani čas na to, aby si uvědomili základní životní hodnoty.
MK  - Re: Quo vadis, folku?   |193.179.126.xxx |25.08.2008 12:38:00
Možná se jen ta "životní výpověď" odehrává jinde. V jiných žánrech. Jen to prostě my nevidíme. Tudíž rozhlížel bych se spíš víc dokola. Nemyslím že by se dneska konzumovalo víc než jindy. Ono je to tak nějak lidské, konzumovat dokud to jde a kolik jde.
petiar  - Re: Quo vadis, folku?   |195.168.209.xxx |25.08.2008 12:42:00
Čisto pragmaticky - honba za peniazmi a kariérou sa odohráva aj vo folkovej hudbe, hoci to tak nebije do očí.
petiar  - Re: Quo vadis, folku?   |195.168.209.xxx |25.08.2008 12:42:00
Čisto pragmaticky - honba za peniazmi a kariérou sa odohráva aj vo folkovej hudbe, hoci to tak nebije do očí.
petiar  - Re: Quo vadis, folku?   |195.168.209.xxx |25.08.2008 12:44:00
sorry za ten duplikat, ono mi to vyhodilo chybu tak som poslal este raz
Honza Komín  - Re: Quo vadis, folku?   |82.100.58.xxx |25.08.2008 13:51:00
Zkusím předhodit osobní názor. Folková hudba respektive folkové kapely pro mě rovná se kapely hrající na "folkových" festivalech. Folkové festivaly rovná se festivaly o nichž se píše na FT nebo v FC. Utvořila se určitá skupina kapel na těchto festivalech hrajících a skupina posluchačů na tyto festivaly jezdící. Domnívám se, že specifikum tohoto společenství kapel je, že v nich musí být jednotlivec nebo více lidí z kapely, kterí se vytrvale snazí být s tímto "folkovým" společenstvím v kontaktu. Hlásí se na tyto festivaly, znají se s organizátory techto festivalů a mnoha lidmi z dalsích kapel.

Oproti predlistopadové době, myslim si, že toto společenství nemůže vytvořit novou hvězdu zánru. Dříve to dělala Porta, v této době radio a televize, ale koho vytrvale hrají z tohoto společenství kapel?
V současnosti lidé velice casto poslouchají hudbu jen jako kulisu, tedy neposlouchají moc slova, tedy jasne ma navrch melodičnost nad výpovědí, protože prijemnějsí je poslouchat melodictejsi hudbu než méně melodickou. Obsahově kvalitní písně se do rádia dostanou hur nez melodicke písně s horsím textem. Vůbec se nedivím, že po revoluci se v rádiu hrají opet melodické středněproudé písničky.
Zakladní potřeba vetsiny kapel je mít pro koho hrát. Někomu stačí 50 lidí nekdo vyžaduje víc. KDyž na vas bude chodit málo lidí a v rádiu vas nebudou hrát, tak spousta lidí nebude mít potřebu to delat.
Devítka je kapela, na kterou jsem chodil již před mnoha lety a domníval jsem se, že právě tohle je kapela, která bude novou hvězdou kalibru Zalmana, Nezmarů atd. A myslím si že není. I z tohoto usuzuji na to, co jsem výše napsal.
Delat neco špičkově rovná se delat to naplno. Delat to naplno znamená mít možnost se tím uživit.

Takže postulát pro současnost: Dělat folkovou hudbu rovná se delat ho jako koníčka. A když cokoli delate jako konicka, vypadá to jinak než když to delate profesionálně. Existují samozrejme v rámci celého příspevku výjimky, ale je jich málo.
Honza Žamboch  - Re: Quo vadis, folku?   |88.146.5.xxx |25.08.2008 15:44:00
Honzo, oceňuju že jsi za ty roky nezměnil názor a že stále razíš cestu melodičnosti na úkor nějakého sdělení. Zjednodušuji, však víš jak to myslím. Nicméně za sebe musím říct, že ta druhá cesta, možná trnitější, nevím, mě baví víc. Vlasta Redl kdysi říkal Kubovi Horákovi, hlavně nemoralizovat, na to není nikdo zvědavý. Já nevím. Píseň V pořádku na Barvách domova je pro mne nejsilnější věc alba. A asi ji nikde v rádiích nehrají. Chtěl jsem tím jen říct, že bych při psaní písniček chtěl vždycky najít odvahu dotýkat se i věcí, které mě zasahují, které mne serou. A možná trochu moralizovat skrz sebe. Je to těžké, napsat to, aby to lidi vzali. Vždycky škrtám slova a říkám si...srabe... A pak druhá věc, humor. Na koncertech nejvíc zabírá, odezvu cítíš okamžitě. Ale spousta lidí hudrá nad samoúčelností, nesdělností. Je to holt boj. Chci něco někomu sdělit, nebo ho jen pobavit? Nebo chci aby mi píseň, např...jednou si najdu malej byt a v něm si budu jen tak žít..., hráli v rádiu? Když to vezmu skrz sebe, tak v tom docela tápu a nemám to vyřešené. Stále hledám. A to je pro mne cesta. A kvůli čemu to vlastně píšu? Přál bych si aby lidi co píšou písničky projevovali ve svých textech a tématech více odvahy. A není to o sprostých slovech.
BB the P08  - Re: Quo vadis, folku?   |88.101.238.xxx |25.08.2008 15:44:00
Devítky je škoda, ta měla fakt na víc. Kdyby ji ovšem nerozvrtal Pavel "Boží hovádko" Lohonka.
A mimochodem, nemáte pocit, že ten jeho "...a spol" je už nějak dlouho pořád stejný? Nechtělo by to další hýbající se škatulata?
Honza Komín  - Re: Quo vadis, folku?   |82.100.58.xxx |25.08.2008 16:21:00
Zdravím Tě, Honzo. Melodické písně (lépe řečeno melodie) píšu, protože mám melodické písně obecně rád. Takže nejsem v žádném vnitřním rozporu, že bych psal cíleně s tím, aby se to líbilo. Když má člověk rád Hop trop, Daňka, Rangers, Beatles, musí se to někde odrazit. Melodickou linku písně, kterou slyším třebas v rádiu, hodnotím podle toho, zda mi něčím zaujala. Třeba píseň Ďakujem že si od No name považuji za extrémně melodickou věc, stejně tak Hej pane diskžokej. A pak se srovnávám s jinými autory a zkouším, zda také dokážu něco takového napsat. To je pro mě asi ta největší radost z tvorby, když si pak novou píseň celý den zpívám. Co se textů týče, samozřejmě uznávám a vážím si lidí, kteří umí napsat dobrý text. Kvalitativně dobrý text nepoznám. Buď se mi líbí a osloví mě a nebo ne. Tím, že texty psát neumím, starám se jen o melodie. Tedy mně vyhovuje fakt o kterém jsem přesvědčen. Že melodické písničky si posluchace najdou a bude jich dost. Že melodie písně je pro většinu lidí důležitější než text. Přičemž chraň bůh nechci tímto devalvovat význam textů. Vím, že je nespravedlivé, že se spíš prosadí píseň, kde je dobrá melodie a hodně blbej text (jako třeba Zejtra mám od Ready Kirkenů), než naopak. Chtel bych ještě říct, že si myslím, že i mezi folkáči jsou v současnosti interpreti s kvalitní tvorbou, kteří by se možná i více prosadili, ale cesta konkurzů na folkových festivalech, ani spousta klubových hraní k tomu nevede.
Dušan Vainer  - Re: Quo vadis, folku?   |196.3.50.xxx |25.08.2008 16:39:00
Myslím, že vše je hned jasnější, když si člověk uvědomí, že vedle masného, hutního a textilního existuje i HUDEBNÍ průmysl. Asi nemá smysl řešit, jestli Honza 1 hraje to a Honza 2 tamto. Oběma věřím, že dělají to, co je jim vlastní. Průmysl to není ani v jednom případě, protože primárním cílem není vydělat peníze pomocí produktů či služeb. A k těm tématům - inu každý nemá ten dar. Já se nějak neumím vyjádřit co já vím - třeba k islámskému fundamentalismu, neboť si nejsem jist kdo má pravdu. Připadá mi, že čím jsem starší tím je těžší se jednoznačně postavit na něčí stranu.
Honza Žamboch  - Re: Quo vadis, folku?   |88.146.5.xxx |25.08.2008 17:04:00
Dušane, rozumím ti. Dneska si ale přeci nejsme jisti téměř ničím... A i o té vnitřní nejistotě se dá napsat solidní song. Rozhodně si ale myslím, že když někdo píše text a dělá muziku, hodně to vypovídá o tom, jaký je. A když nejsi rebelem, nebo intelektuálním prudičem (jako já) tak těžko budeš psát o turistech co devastují svými podrážkami hory v Rumunsku. Ale občas bychom se měli pokusit. Udělat něco jinak. Jednou nohou překročit hranici. Prubnou hlubší vodu. Zahrát si třináctou hru na nabitý čenich za vyslovený názor. Víme oba, že to není žádná hýžď. A nakonec bude vždycky něco, na co budeme hrdí a taky něco, za co se budeme stydět.
Honza Komín  - Re: Quo vadis, folku?   |82.100.58.xxx |25.08.2008 18:26:00
Já jsem tuhle přinesl do kapely melodické nápady, které byly udělané tak trochu jinak. Hodili mi je na hlavu . H.
Jarda K.  - Re: Quo vadis, folku?   |212.80.86.xxx |25.08.2008 18:47:00
Žalmanův spol. to je prostě fabrika. Dobře fungující, ale poslední dobou nudná. Spousta "starých" folkařů hraje stále to stejné , se slovy "vždyť to lidi chtějí". Nikdo je nenutí měnit se či snažit se být jiný. Dokud to co nyní ta "stará garda " hraje, bude lidem stačit, bude to na řadě festivalů pořád stejné, bez ohledu na to jak se ten či onen jmenuje. Devítka je dle mne kapela lepší než spol. , ale Žalman si je přece nenechá přerůst přes hlavu. Staří folkaři se až moc bojí konkurence. Ty zasloužilé ikony folku to dělají pro peníze a taky je to kolikrát vidět. Po posledním koncertu Žalmana u nás jsem pochopil, že je to jeho práce. Dobře odvedená, ale stále stejná seriová výroba. A ještě k textu. Ten je dle mne nedílnou součástí folkové písně stejně jako melodie. Ale být sprostý třeba jako Xindl X to Folku moc dobré jméno nedělá.
Stráša  - Re: Quo vadis, folku?   |89.235.16.xxx |25.08.2008 20:40:00
Asi kdyby Honza s Jindřiškou sami nechtěli, těžko by je mohl Žalman nutit ,aby k němu šli. Uznejte, že takhle si daleko víc zahrají a jsou víc vidět, než by byli kdy s Devítkou.(Jako že starou Devítku miluju a tenhle jejich odchod-obchod se mi nikdy nelíbil).
babka  - Re: Quo vadis, folku?   |78.102.82.xxx |25.08.2008 21:00:00
Vám se zdá Xindl X sprostý?
Víťa Troníček  - Re: Quo vadis, folku?   |89.24.4.xxx |25.08.2008 21:14:00
Zdárec gentlemani... Souhlas a přitakání...ba ba.
Ovšem čím více sleduji podobné a jako bumerang se vracející debaty o našem žánru, mám pocit, že se tu nějak plácáme v jednom těsném bazénku, kolem je moře, chceme si zaplavat tam, ale stěny dost kloužou... Já moc nevěřím v menšinovost žánru, protože úspěchy Nohavici na jedné straně, Čechomoří na druhé straně a třeba i popularita Smolíka na straně třetí naznačují, že to moře je dostatečně širé a spolkne cokoliv, folkové melodie a sdělení jsou silné zbraně, usuzovat míru popularity dle účasti na těch našich festivalech je velice krátkozraké. Nelíbí se mi ani úvahy, že folk potřebuje provětrat, či nové vlivy a tak, protože stačí pozorně poslouchat a myslím, že nabídka je velice pestrá, takže zde problém určitě není.
Já myslím, že nám spíše chybí hudební odborníci a publicisté, kteří mají tento žánr rádi, rozumí člověčí a lidové muzice, chápou vkus našeho selského národa a poznají to, co většinu může oslovit. Chybí nám publicisté, kteří neprotlačují kamarády a hlavně Ti, kteří jsou ochotni pro žánr dělat víc, než jen plácat na Folktimu či ve FC své osobní názory. Myslím, že je třeba jen více propagovat a psát o téhle muzice mimo náš bazének a třeba se dočkáme zajímavých věcí...
V.

PS: Ajaj...ten můj názor na kritiky zaznívá zcela nepatřičně pod článkem Tomáše Pohla...
A o něm si to zrovna nemyslím - a vůbec to nesouvisí s tím, že je na Marien velice hodný
))
Jeroným Lešner  - Re: Quo vadis, folku?   |88.100.35.xxx |25.08.2008 22:19:00
Já si myslím, že smůla žánru je, že noví interpreti vycházejí ze starých vzorů. Devítka alá Žalman a Nezmaři, desítky Copáckých a Kamelotských skupin, vzor Fleretu, Czechomoru, Nerezu, falešné etno v podání Burany (kdyby si od Čanki převzali aspoň ten nadhled) ... tak typické pro půlku Moravy... prostě pořád totéž. Nová forma je podle mě leda tak Radůza - byť to není vzor zrovna pro moje gusto. I mezi písničkáři jako by existoval univerzální archetyp krylovský, plíhalovský, nohavicovský, nedvědovský a podobně. Nic víc. Zdá se mi, že talentovaní skladatelé a muzikanti se časem ve folku začnou nudit a tím si vysvětluji, proč utíkají do jiných - třeba imaginárních světů. Moc rád bych se dočkal, aby třeba došel Martin Rous stejného uznání jako třeba Marek Grechuta, který mi právě hraje z Youtube. Doporučuji k poslechu: http://www.youtube.com/watch?v=F6J_JROaIxs
BB the P08  - Re: Quo vadis, folku?   |88.101.238.xxx |26.08.2008 01:28:00
Tak.
A můžou za to novináři.
Hotovo.
Víťa Troníček  - Re: Quo vadis, folku?   |89.24.103.xxx |26.08.2008 01:53:00
Ale kdepak... nikdy jsem neřekl, že za "to" můžou. Jen říkám svůj názor na otázku, co by současnému stavu pomohlo.

Jarda K.  - Re: Quo vadis, folku?   |212.80.86.xxx |26.08.2008 02:24:00
Slyšel jsem Xindla X několikrát na festivalech a použil vulgární výrazy. Stejně tak jako mě zklamali třeba My3Avi když v jedné ze svých písní nepochopitelně použili vulgární výraz nejhrubšího zrna. Je vulgarita v písních opravdu třeba? Co tím Tito interpreti sledují?
Jarda K.  - Re: Quo vadis, folku?   |212.80.86.xxx |26.08.2008 02:24:00
Slyšel jsem Xindla X několikrát na festivalech a použil vulgární výrazy. Stejně tak jako mě zklamali třeba My3Avi když v jedné ze svých písní nepochopitelně použili vulgární výraz nejhrubšího zrna. Je vulgarita v písních opravdu třeba? Co tím Tito interpreti sledují?
Jarda K.  - Re: Quo vadis, folku?   |212.80.86.xxx |26.08.2008 02:25:00
Slyšel jsem Xindla X několikrát na festivalech a použil vulgární výrazy. Stejně tak jako mě zklamali třeba My3Avi když v jedné ze svých písní nepochopitelně použili vulgární výraz nejhrubšího zrna. Je vulgarita v písních opravdu třeba? Co tím Tito interpreti sledují?
farář  - Re: Quo vadis, folku?   |78.108.96.xxx |26.08.2008 02:37:00
No vidíš... a já si přečetl, cos tady napsal, a dal jsem dohromady novou písničku Netvrdím, že je folková a už vůbec není inspirovaná tím, co jsi napsal, ale takňák to na mě přišlo...

Takže díky.
Michal Vomočil  - Re: Quo vadis, folku?   |192.35.17.xxx |26.08.2008 08:55:00
Ano, My3avi používají vulgární výrazy, ale podle mého názoru se to v daném momentě hodí. Nehodnotil bych interperty podle toho, jestli někdy použijí vulgární výrazy či nikoliv, ale spíše, jestli to bylo vhodné nebo ne. Někdy to je totiž nejvystižnější a nejopravdovější.
Prostě když mě něco sere, tak to tak označím a nebudu chodit okolo horký kaše (viz poslední album V. Třešňáka).
Co se týká My3avi, tak jejich texty patří k tomu nejlepšímu, co dokáže naše mladá generace vyplodit. Stačí se zaposlouchat. To platí i o Xindlu.
Mk  - Re: Quo vadis, folku?   |193.179.126.xxx |26.08.2008 10:01:00
Jak chcete např. psát a zpívat o vulgarizující se společnosti bez použití vulgárních výrazů? Právě to, že názor, který tu vyslovil Jarda, má i řada folkařů, dost možná způsobuje bezzubost a nezajímavost většiny současného folku. A tak se skutečná výpověď o světě a lidech odehrává v jiných žánrech. Na druhou stranu, musí ji folk nutně a vždy přinášet? Co když prostě právě folk jen odpočívá od vysokých nároků, na něj dříve kladených?
Veveruška  - Re: Quo vadis, folku?   |77.48.32.xxx |26.08.2008 13:55:00
V češtině lze jednu věc nebo děj označit třeba dvaceti slovy. Mohou se k tomu různá synonyma, různé metafory, metonymie... Prostě není nutné použít vulgární výraz v textu. Čeština je nádherný jazyk a nechá se s ním dělat spousta věcí. Můžem si pohrát i se stavbou slova. Když přidáme různé prefixy a sufixy, tak z daného slova vznikne trochu jiné slovo... Nebo můžeme použít archaismus či historismus.. S tou češtinou se dá dělat věcí... Vulgární výrazy v textech se mi také nelíbí, stejně jako Jardovi. A pokud někdo se chce hádat o tom, že některé věci nejdou vyjádřit jinak, tak ať se hádá (ale s někým jiným, ne se mnou). Myslím, že by si někteří z nás měli přečíst nějaké dílo od Karla Čapka a zavzpomínat na svá školní léta. Mají asi mezeru ve vzdělání. Je úžasné, co ten Čapek dokáže s tím naším českým jazykem ve svých dílech předvádět za kouzla. No, jen si to přečtěte...
Honza Komín  - Re: Quo vadis, folku?   |82.100.58.xxx |26.08.2008 14:47:00
Všechno jde vyjádřit jinak. Vezměte si třebas, když se řekne "***** zasraná". Může se říct pokálená lehká žena, ale nějak to není ono .
Stráša  - Re: Quo vadis, folku?   |89.235.16.xxx |26.08.2008 15:28:00
Jo a proto je taky tak populární Kabát, protože, bohužel, většina národa má podobný "vkus" jako vy.
Promiňte mi ten útok, ale když někdo prohlásí, že zrovna tihle patří k tomu nejlepšímu, co se týče textů, notně mě to zvedne že židle.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."