gototop
24.05.2007 Zapomínané náhrobky (Tomáš Pohl )    Tisk
Fejetony

Jsou náhrobky, na které jsou pravidelně kladeny věnce a květiny. Jsou jiné, na které padá podzimní listí, sníh či jarní déšť, ale vzpomínky se jim více méně vyhýbají. Chtěl bych připomenout náhrobky tří mužů, na které bychom zapomenout neměli.

Josef Peterka je mezi trampy znám jako Bob Hurikán. Kdyby nenapsal nic jiného, než píseň Hoši z Rikatáda, i tak by se zapsal do dějin trampské písně. Jenže Bob Hurikán, jehož nedožité sté narozeniny jsme si v dubnu připomněli, toho stačil do své smrti v roce 1965 udělat hodně. Toulal se po Evropě i za jejími hranicemi a psal o tom zajímavé cestopisy, psal rodokapsy a především vytvořil monumentální a zatím ojedinělé Dějiny trampingu, jemuž věnoval celý život. Historici trampského hnutí se bez této knihy dodnes neobejdou. Bob Hurikán byl ale především čestný a statečný chlap. Za německé okupace pomáhal organizovat odboj proti nacistům a jen konec války mu zachránil život. Po roce 1948 pracoval na stavbě Slapské přehrady a vždy říkal přímo do očí, co si myslel. Zákeřná nemoc mu nedovolila ani dožít se šedesátky.

František Alexander Elstner se narodil o pět let dříve než Bob Hurikán. Kamarádi mu říkali Franku a nejčastěji se mu říkalo lovec kilometrů. Elstner vystudoval práva, byl jedním z prvních skautských vůdců v duchu E.T.Seatona, byl učitelem, agentem prodávajícím motorové oleje. Jeho první cesta vedla na Balkán a vykonal ji spolu s manželkou a kamarádem. Elstner propagoval výhradně české automobily, ať to bylo několik druhů vozů Aero či vozy Škoda. Před rokem 1939 projel Afriku, Spojené státy, Argentinu a spoustu států Evropy. V roce 1947 vytvořil při přejezdu Saharou s vozem Aero Minor dlouho nepřekonaný denní rekord 426 km. Jenže tento geniální malý vůz, který by dobyl svět, skončil po roce 1948 ve formě licence předané Polsku (Syrena) a F.A. Elstner jako "příživník" pracoval pár let jako dělník. V roce 1959 vykonal s kamarádem Honzou Fialou cestu vozem Octavia na Krym a zpět a jeho poslední cesta vedla jakoby symbolicky s "bílou slečnou Aerovkou" na Severní Moravu v roce 1969. F. A. Elstner napsal svým geniálně úsporným čtivým stylem spoustu knih pro dospělé i pro mládež. V roce 1974 pak dopsal Frank svou poslední životní kapitolu.

Při vyslovení posledního jména se jistě každý usměje. Jaroslavu Šterclovi, narozenému v roce 1919 v Blovicích u Plzně, nikdo neřekl jinak než Jarda nebo Jaroušek. Jarda byl jedním ze zakladatelů trampské osady Ztracená naděje, známé Ztracenky. Jezdil s kytarou a báglem na vandry od svých studentských let na stavební průmyslovce. Rád zpíval a hrál kamarádům a dokázal je bavit svým svébytným humorem. Jardovým celoživotním údělem byl kabaret, umělecký žánr , na který se u nás vždy hledělo maličko skrz prsty. Jenže jestli někdo vynesl tento žánr vysoko, byl to právě Jarda Štercl, který v kabaretu nejen hrál a zpíval, ale pro kabaret i psal. Jeho hereckým partnerem byl například známý předválečný filmový krasavec Raoul Schránil. Mocipánům padesátých let každou chvíli v Jardových textech něco vadilo a měl proto potíže. Ve filmu hrálvětšinou malé role. Jenže každý jeho vstup na plátno byl pro mě vždy malým svátkem. Jardovou životní filmovou rolí byla úloha šlechetného kovboje Sandyho ve stejnojmenném filmu režiséra Kaněry z roku 1964. V roce 1968 účinkoval Jarda na Expo v Montrealu v pořadu Kinoautomat. Na rozdíl od svých kolegů si nešetřil na auto z Tuzexu, ale za všechny vydělané peníze podnikl cestu na Aljašku a splnil si svůj velký trampský sen. Jardův malý byt byl plný pečlivě seřazených knih a nebylo oboru lidské činnosti, o němž by Jarda něco nevěděl. Každoročně startoval Běh Riegrovými sady a svůj poslední trampský běh skončil v roce 1996.

Připomeňme si občas aspoň v duchu, že dějiny tohoto národa nedělají jen hrdinové z čítanek, ale i takoví, jakými byli uvedení tři bezva chlapi.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Prosím, opište anti-spamový kód, který je zobrazen v obrázku. Pokud Vás obtěžuje zadávání tohoto kódu, zaregistrujte se a pište komentáře jako přihlášený uživatel.
Pepa Streichl  - Re: Zapomínané náhrobky   |82.209.3.xxx |24.05.2007 08:10:00
Tomáši, naladil´s me na nostalgii. Jediná kniha která mi z detsví zbyla (po patnáctinásobném stehování) a kterou jsem precetl nejméne 30x je od Elstnera: "S kamerou a za volantem tremi díly sveta". Takže opet jsem si ji vytáh a zacínám ji císt (nejméne po 31.). Stydlive ale hrde se zároven priznávám že to je taky jediná kniha, pred kterou si myji ruce. Díky, já bych si asi, ani nevzpomel.Pepa Streich
Tomáš Pohl  - Re: Zapomínané náhrobky   |80.188.72.xxx |24.05.2007 09:13:00
Milý Pepo, od F. A. Elstnera mám témer vše, díky castým návštevám antikvariátu. Až se se konecne potkáme, v což pevne doufám, rád Ti kteroukoli pujcím. Jestli nekdo umel psát cestopisy takovým tím ctivým a zároven témer telegrafním zpusobem, byl to FAE. Pri jeho nedožitých stých narozeninách na nej témer nikdo nevzpomnel, ale to už tak bývá
Vašýk  - Re: Zapomínané náhrobky   |82.99.152.xxx |24.05.2007 09:42:00
Za ty tri pány mluvit nemohu, ale sám za sebe bych dal urcite prednost pred hrobem zasypaným venci tomu, co na nej "padá listí, sníh a jarní déšt." Presto je fajn, že jsi svým clánkem trochu toho spadaného listí odfoukl
Pepa Streichl  - Re: Zapomínané náhrobky   |82.209.3.xxx |24.05.2007 10:03:00
A hlavne jsou tam krásné fotky. Do dneška vidím svet ocima Elstnera. (ta místa kde jsem nikdy nebyl
Pepa Streichl  - Re: Zapomínané náhrobky   |82.209.3.xxx |24.05.2007 10:03:00
A hlavne jsou tam krásné fotky. Do dneška vidím svet ocima Elstnera. (ta místa kde jsem nikdy nebyl
Jan-M.Rak  - Re: Zapomínané náhrobky   |89.24.5.xxx |25.05.2007 01:15:00
Taky mam od Elstnera snad vsechno, ostatne od jinych nasich motocestovatelu rovnez (tomasi, nemas nahodou neco od Dr.Bauma?A nebo knizku Svetem automobilem aneb z Pekingu do Parize v sedesati dnech?Za tu dam cokoli, marne ji shanim leta!). Jen bych poopravil to, ze F.A.Elstner propagoval vyhradne CS auta - jedna z jeho poslednich velkych cest byly provedena "automobilem" Trabant.Ale to je vazne jedno.-) Ze si na nej nikdo nevzpomnel me ani trochu neprekvapuje, nikdo si nevzpomnel ani na Borovskeho a - abychom se vratili k hudbe - ani na Jaroslava Jezka. Ani jedinej clanek v hlavnich novinach, ani n v televizi, vubec nic na koncertnich podiich. Natozpak chudak Elstner, kteryho dneska uz nezna vubec nikdo. A co se jeho cestopisu tyce obzvlaste dojemnej je Tri kluci a KM. Na stara kolena vzal jeste FAE svou Octavii 1959, vlek a tri maly kluky na cestu po CSSR.Uzasny
Tomáš Pohl  - Re: Zapomínané náhrobky   |85.70.37.xxx |25.05.2007 10:34:00
Milý Mateji,
toho Bauma sháním jako Ty, nikde ho v antikvariátech nemužu sehnat. Pokud jde o drobnou opravu, jasne, cestou na Moravu c.1 jel. FAE v Aerovce, pak nemohli sehnat soucástky, jeli zpátky a teprve druhá cesta byla Trabantem Combi s Honzou. V Tri kluci +km se vnuk René jmenuje Janek a tuhle knížku cetly i mé dcery. Obcas ctu Štastnou cestu Octavie, ten optimistický popis SSSR mel možná za cíl, aby se jelo i smerem západním, ale holt se nestalo. Jinak se dnes píše porád o nejakých nulách a FAE, Bauma, ale i Korenského a další machry nikdo nezná. V roce 2002 jsem napsal do Rexflexu,aby ke stým narozkám FAE napsali jeho cauzu. Editor napsal, at si trhnu, že FAE nikoho nezajímá. Ale my dva dáme o tom jiste rec
Irena  - Re: Zapomínané náhrobky   |89.102.224.xxx |26.05.2007 16:54:00
Tome, doufám, že jde o stejného Dr. Bauma, ale možná nejen antikvariáty? Treba http://www.kosmas.cz/detail.asp?cislo=133210&afil= 1055
MK  - Re: Zapomínané náhrobky   |193.179.126.xxx |28.05.2007 11:39:00
Tu propagacní knihu o ceste Octáviií po Sovetském Svazu máte taky
Tomáš Pohl  - Re: Zapomínané náhrobky   |80.188.72.xxx |28.05.2007 15:28:00
Mám ji a rád pujcím, bezva ctení...

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."