28.11.2005 Pod Černý vrch - rocková smyčcová kapela (Ondra Villon Vejsada)    PDF Tisk Email

ostrý rock s převahou smyčců, lidovými texty a živelným pódiovým projevem
kříženec Hradišťanu, Apocalyptiky a Plastiků, popřípadě Čechomoru a Sex Pistols
String'n'roll; česká houslová grundle; specifická worldmusic

To není výpis hesel ze slovníku, ale tyto všechny prapodivné výrazy přesně vystihují toto jedinečné seskupení na naší hudební scéně.

Jak praví web kapely:
"Pod Černý vrch" se na pódiích pohybuje zhruba 10 let. V roce 2002 se kapela po více než roční pauze vrátila na pódia v nové sestavě a s novým repertoárem. Originální zvuk, zajímavé a podmanivé skladby s lidovými texty a ostrou rytmikou i nakažlivou radostí z hraní - to vše si mohli vychutnávat diváci ve stovkách rockových klubů i na desítkách festivalů.

Historie kapely začíná už v roce 1991, kdy se na rodinných základech (Jiří Kubíček, jeho sestra Ivana a její manžel Jan "Šolich" Krucký) dává dohromady jádro skupiny obklopené dalšími členy se společnou láskou k lidovým písním. Inspirací se stala sbírka pohoršivých básní v osmnáctém století žijícího šlechtice Jana Jeníka z Bratřic, které ještě dnes vyvolávají lehké uzardění. Neoddělitelnou součástí kapely se stává mýtická postava Měchožila Zhoubného, která je také zdrojem inspirace proalt nový program. Ten je od své premiéry v únoru 1995 předváděn v následujících letech velice často koncertně. Toto období je zakončeno debutovým albem Měchožil Zhoubný vyšlým v roce 1997. V téže době kapela zaměňuje automatického bubeníka za živého Jiřího Buriana a posiluje zvuk kapely baskytarou pana Kakaxy ze spolku Chaprál Crazy-Plesk!. Natáčí album Měchožilovy písně lásky a nadále hojně koncertuje. V roce 1999 nahrazují bubeníka a baskytaristu členové Invalidního důchodu Magi a Jiří Marks. Kapela k pátému výročí programu Měchožil Zhoubný vydává CD Celibát 2000 s pěti předělávkami nejúspěšnějších písní a jedním bonusem. Post baskytaristy se ale potýká s neustálými změnami, které kapele ubírají sil. Nakonec se baskytary ujímá kapelník Jirka Kubíček a kapela tak poprvé zůstává bez kytary. Práci na novém repertoáru přerušuje tvůrčí krize a únava. Na započatou práci se začíná navazovat až po téměř roční pauze s novou violistkou. Poslední změnou byl příchod bubeníka Martina Rychty, který se kromě občasného koncertování s Vaškem Koubkem proslavil zejména účastí v Čechomoru. Poslední změny jsou na postu violistky vystřídala Evu Burget Zuzana Peřinová a ještě později přišel do kapely houslokytarista Milan K. Klindera.

V současné době vystupuje PČV ve složení:

Jan Šolich Krucký - zpěv, housle
Ivana Tibety Kubíčková - housle, zpěv
Zuzana Peřinová - viola, zpěv
Milan Karel Klindera - housle, kytara, zpěv
Jiří Kubíček - baskytara, zpěv
Martin Rychta (ex-Čechomor, Petr Novák, Vašek Koubek a další) - bicí

Na CD hraje i Petr Janek, Eva Burget, Pavel Hryzák, Robert Škarda, Jiří Volf, Lukáš Prchal.

Jak praví Vladimír Merta (tento výrok považuji za klíčový v pochopení a popsání hudebního stylu PČV): "Každý kdo dělá lidové písně se snaží o to, aby co nejméně pokřivil obraz české balady. Pod Černý vrch jde na to obráceně. Oni nezazpívají z původních nápěvů ani notu, ale používají jen jejich texty a tak vlastně píší nové listy do bible české balady".

Jak praví booklet:
Pod Černý vrch - Ženění
14 skladeb audio (46:22) + 1 video jako bonus (3:02)

1)      Ej ráno (0:25)
2)      Ženění (2:57)
3)      Vězení (3:12)
4)      Kapusta (4:17)
5)      Měsíček (4:32)
6)      Ej hájek (3:50)
7)      Červené vínečko (2:54) tato píseň je jako video
8)      Viktorín (3:53)
9)      Šibeničky (3:35)
10)    Počkaj, smrti (3:54)
11)    Ženička (4:06)
12)    Havran (0:59)
13)    Tělo (4:17)
14)    Milenci v texaskách (2:59)

Nerad začínám hned poměrně v kritickém duchu (kdo by to od kritiky čekal, že? :-)), ale obal je hned to první, co člověk může hodnotit a co u "nových" posluchačů může sehrát zásadní roli. Podle mého názoru tady totiž nastává první problém. Úvodní strana není nijak krizová - poměrně naivní až dětská malůvka neurazí i když svádí k potřebě zastavit se a pokusit se pochopit, co že je tam namalované? Problém ale nastává při otevření obalu - naivní styl se mění v pubertálně metalově-agresivní styl připomínající pomalované pijáky žáků stavebních učilišť. Ať mi autor promine (řadím se - asi možná pouze sám sebe - ke grafikům minimálně počítačovým), ale čistě subjektivně je to fakt hrůza; a při pokusu o objektivitu = malůvky velice nekorespondují s obsahem, protože (opět upozorňuji - podle mého názoru) odpovídají nejlépe tak stylu punk či hardcore a to ještě toho nejhoršího zrna? Zkrátka - grafický projev bych si dovolil doporučit - přenechat odborníkům (a to rozhodně odborníkům větším než jsem já!). Problém je tu ale ještě jeden, že na obalu PČV děkuje jakémusi Václavovi Návratovi za laskavé poskytnutí obrazů? No, byl-li to dar, tak rozhodně danajský - snad jen, že by poděkování (pro mě naprosto neznámému umělci) bylo myšleno jako - to vám teda ale pěkně děkujeme?

Fakta:
Nové album kapely Pod Černý vrch má příznačný podtitul "aneb jak zakroutit folklóru krčkem". Nenajdete zde žádný punk ani hardcore, ale hudbu na vysoké profesionální úrovni. Hudbu, která vás nenechá chladným - neumím si totiž představit člověka, který si album celé alespoň jednou poslechne a pak ho odloží s tím, že nemá vůbec žádný názor. Dovoluji si odhadnout, že už jen první poslech rozdělí posluchače na dva tábory = jedni ho odloží s krajním nepochopení až odporem; a druzí ho budou obdivovat až zbožňovat. Upřímně musím říci, že jsem rozhodně spíše ten druhý případ!

První dojem:
Před prvním poslechem jsem se o kapele důkladně informoval - mimo jiné jsem přečetl poměrně slušnou řádku recenzí a byl velice překvapen, jak je kapela pořád k někomu přirovnávána. Rozhodl jsem se, že se tomu vyhnu - ovšem musím uznat, že to je poměrně velký problém? Na první dojem se skutečně nabízí ono otřepané srovnávání s Čechomorem (za což trochu nepřímo a rozhodně neúmyslně může i bubeník), ale to platí jen krátce, protože Čechomor je mnohem více řekl bych keltský, ale PČV jsou ryze slovanští a v pravém smyslu slova folklórně moderní. Moderní v projevech rockových až lehce metalově-punkových.

Poslech na:
-         Chrchlátku (obyčejné CD): je slyšet poměrně dost bicích (hlavně kotel) a basy = ale to je jen otázka vkusu = nic proti masteringu
-         domácím kinu: hezky prostorově zpracované i kvalitně nahrané (nevyniknou chyby)
-         sluchátkách: klobouk dolů před basákem a bicákem, ale musím napsat bohužel - ke škodě věci jich je ve sluchátkách moc (na tykadlech vždy vyniknou chyby mixu - ten je ale dokonalý; a masteringu - ten má podle mne chyb několik). Nechci příliš kafrat do práce masteringu (nakonec - kdo je takový hnidopich, že bude zkoumat chyby na sluchátkách jako já, nota bene když jinde nevyniknou), ale řekl bych, že to není pouze subjektivní názor = pokud zkrátka basa a bicí místy přehluší druhé housle = je to prostě jen a jen škoda? Já vím - jsem chytrej a slovy klasika = bacha na chytrej - lidi mi už dali hodně jmen, ale že jsem chytrej mi ještě nikdo neřek´!

Postřehy a komentáře:
CD působí vyrovnaným a sladěným dojmem. Mým favoritem číslo jedna je rozhodně píseň Ej hájek, která se dá stáhnout i  webu, takže uvažujete-li o koupi nosiče a nejste si jisti do čeho jdete = stáhněte si ji. Řekl bych, že přesně vystihuje?

Z webu = PČV se rozhodně nesnaží vyjít posluchači zbytečně vstříc a zubem času neohlodatelným textům lidových pravd vtiskli neméně kvalitní hudební doprovod. Povědomí o vlastní instrumentální jistotě je sice místy na škodu a napřímení některých obratů a zákrut by skladby jistě odlepilo více od země, na druhou stranu s tak spolehlivým rytmickým gruntem se jen málokdy rozmělní v bezúčelné přešlapování na místě = podepisuji v plném znění.
Z webu = tvrdé vyhrávky se úplně běžně objevují nejen mezi slokami, ale i mezi jednotlivými verši. Výsledkem je částečné rozbití struktury písně, které však není na škodu celkovému dojmu = celkem se dá souhlasit.
Z webu = Pod Černý vrch je prostě mnohem víc kapela instrumentální - lidové texty jsou pro ni pouze výchozí materiálem, odrazovým můstkem pro další práci, nikoli cílem, kterému by se mělo vše ostatní přizpůsobit = tohle vystihuje velice přesně.
Z webu = ?jakoby strach z jednoduchosti, ale i časté nahrazování základního melodického nápadu složitým aranžmá; někdy je to bez výrazného nápadu a často je to přeplácané; obzvlášť ve spojení s lidovými texty výsledek působí často až protikladně = ano, nejsem sám, kdo má několik konkrétních připomínek.
Z webu = Za originalitou pětičlenné formace nezaostává ani zpěv frontmana Šolicha. Je výrazný, proměnlivý, dokáže být lyrický i hysterický a výborně se doplňuje s ženskými vokály = tak tady musím bohužel zásadně nesouhlasit. Osobně nemám nic proti tomuto stylu zpěvu (jak je v jiné recenzi přirovnáván k Vildovi Čokovi - již jsem psal, že já se chci srovnávání vyhnout), ale mě naopak přijde, že se naprosto nehodí ke stylu a ani k ženským vokálům. Je mi líto = i v mých nejoblíbenějších skladbách jako je třeba Ej hájek mi právě mužský part silně vadí? Ale jak psal jiný recenzent = zpěvák ještě neukázal vše a tak se těším na jeho zrání - nakonec, záblesk dobrého slyším v písni Měsíček (uznávám, že nejsem ten pravý, kdo by měl někomu do zpěvu remcat = já, kdybych zpíval do hrnce s vařící vodou, tak je z toho hovězí polívka - jakej mám telecí hlas :-))
Z webu= Většinu muziky pro Pod Černý vrch píše Jirka Kubíček (na CD složil jen píseň Viktorín - Martin Rychta; a samozřejmě Milenci v texaskách taky není jeho dílo :-)). Je to hodně ovlivněné lidovou melodikou, Jirka má "našprtané" všechny možné harmonické postupy. Vliv opravdového folklóru tam tedy je, ale hudba jako taková je originál od Jiřího Kubíčka za podpory ostatních členů kapely. Hudebně Jirka vyrostl na Yes a na Zappovi.  A přestože jako jediný nemá hudební vzdělání, vypracoval se tak, že ostatní v akademických znalostech o skladbě a harmonii převyšuje = ano, je to rozhodně profesionální, ale jak je výše již popsáno - někdy až příliš přetechnizované. Použil bych slavnou větu císaře z Formanova Amádea "příliš mnoho not!" ;-)

Kritizoval-li jsem design CD, tak web je dělaný naprosto profesionálně = typický projev, ale umírněný, přizpůsobený účelu webu = podobný přístup bych doporučil při přípravě Coveru pro příští CD - být typičtí, ale nepřeplácat to. Najdete se zde vše, co potřebujete o kapele najít, členění je přehledné a logické. Snad jen dvě malé poznámky - sekce video je stále (v době psaní recenze) ve výstavbě (to nepůsobí profesionálně = prostě bych tam ten čudlík dal, až tam něco bude :-)) a stránky se občas nenačtou - s hláškou, že má server pravděpodobně potíže, ale to má kromě Seznamu asi každý?

Nemohu si ale odpustit jednu vážnou výtku. Zajásal jsem, když se objevila sekce mp3. Možnost si písničky poslechnout ještě před tím, než dorazilo CD z redakce stála za to! Výborné je, že tam jsou mp3 z celého období hudebního zrání, ale na druhou stranu v tom spočívá má hlavní výtka = ukázky obsahují i píseň Veverka - pominu-li naprosto čistou punkovou úpravu totálně neladící se zaměřením tak hudebně zralé a výtečné kapely, tak text (včetně jeho prezentace - resp. interpretace) je úchylně-obludný a musím přiznat, že kdybych jí slyšel jako první, rozhodně bych recenzování odmítl a tak se připravil o báječný hudební zážitek! Nemohu si odpustit ho tady uvést (v doslovné citaci): "Na stromě visí veverka. oóóo. Veverka natáhla pérka. oóóo. Veverka chcípla. áa. Veverka chcípla. áa. Veverka chcípla. oooo." = při božím soucitu - tohle, přátelé - prosím vás snažně - okamžitě stáhněte! Naprosto to kazí dojem a posílá Vás to do kategorie "umělců" jejichž tvorbě s mým otcem (celoživotním muzikantem) říkáme "pan sádlo má hrábě" = tedy naprosto nepopsatelné hudebními pojmy?

Závěr:
Milovník folkloru i vážné hudby dostane při poslechu minimálně infarkt (zničí ho metalová kytara a prznící zpěv); milovník punku či metalu pocítí nevolnost (zničí ho smyčce a komplikované harmonické postupy); world music, etno anebo alternativní posluchač bude nadšený; folkař i rocker = překvapený (poměrně příjemně).
Rozhodně to není žádný "podvrh"! :-)
Na závěr bych měl ještě jednu osobní prosbu = přestaňme je srovnávat s Čechomorem - maximálně v tom duchu, že nechápeme, proč on je tak moc oceňovaný, když má v PČV natolik skvělou konkurenci ;-)

P.S.:

Recenze byla pro mne skutečná "vejsada" :-)!

Jsem folkař, takže (i přes upřímné snahy) nepovažuji svoji recenzi za objektivní. Máte-li kardinální výhrady, rozhodně mi můžete vrátit vše s veškerou razancí, moje hudba (i pazpěv) je na mém webu http://www.villon.wz.cz/ .