gototop
01.10.1999 Ondra Tichý - Jarabáci (Šaolín)    Tisk
Rozhovory
Myslím, že Jarabáci se zasloužili o největší překvapení letošní Trampské porty v Ústí a to tím, že získali Autorskou Portu za píseň Kalamajka. Byla to kalkulace? A jak vůbec Kalamajka vznikla?

Kalkulace to určitě nebyla, protože my jsme tu písničku měli v repertoáru už dávno. Udělali jsme jí jenom vokálně bez nástrojů, a prostě jsme si jí zazpívali jednou, přišlo nám to legrační a pak už nás to nebavilo. I proto jí dneska už nechceme moc hrát, je to jako když řikáš vtip třikrát, máme pocit, že už to trochu nudí. No a loni o prázdninách jsme měli soustředění vlastně jenom ve třech s čelistou a kytaristou a prostě jsme blbli a jeden z nás řekl poďme to zkusit takhle, on bude jenom takhle ťukat flétnou a my do toho budem něco dělat, ty nástroje se ukazovat a vznikla z toho takováhle blbost. Právě, že začátek byl v tom udělat tu Kalamajku i s nástrojema a já jsem říkal, že by se z toho dalo něco udělat, že bych to úplně zas tak nezatracoval. A pak to prostě nějak dostalo ten zvuk. Nás to ale rozhodně překvapilo, že jsme za to dostali tu Portu.

K Portě se ještě vrátíme, ale rád bych se tě zeptal jak přicházíte na ty aranže, vymýšlíš to ty nebo je to kolektivní práce?

Je to různý. Někdy ta písnička když jí přinesu, třeba Antonínův song, jak tomu říkáme, ten jsem napsal já a vymyslel jsem tam to saxofonový sólo, ale jinak je to většinou kolektivní práce, ty věci si většinou dělá každej sám. No a když někdy nevíš, tak ti někdo pomůže. Třeba když jsem nevěděl, jakou basu hrát do písničky Za zvláštní školou, tak Jakub tam prostě něco vymyslel, a když zas nevěděl někde Jakub, tak tam zas něco vymyslel někdo jinej. A takhle se to prolíná, ale většinou každej tomu dá něco svýho.

Vraťme se zas k té Portě. Já se takhle vždycky ptám kapel, jestli zaznamenaly nějaký ohlas v tom smyslu, jestli třeba za vámi někdo přišel a nabídl vám hraní, nebo jestli vůbec stoupnul zájem o Jarabáky. Pozoruješ něco v tom smyslu?

Nepozoruju nic. Nikdo nás nepozval, ani se nezvýšil zájem, ale je pravda, že jsme od Porty vlastně hráli jen v klubu Trojická a pak až na Folkování pod komínem.

Ale vy jste asi stejně plánovali prázdniny, ne?

Plánovali.

A když byste se někam chtěli dostat, považoval bys za důležitý upozornit na to, že jste držiteli Porty? Myslíš, že to je důležitý?

Já myslím, že to důležitý není, protože dneska rozhodujou spíš peníze. A pak jsou nadšenci a ti tě pozvou i když nevyhraješ Portu. Někdo je třeba vybíravej, a vybere si podle toho, co hraješ, ale těch je hrozně málo. Ale pro ty to taky nemá význam, protože si myslím, že kredit ani jedný Porty už dneska není příliš vysokej.


A kdy myslíš, že se to změnilo, po listopadu? A nebo vůbec čím to je?

Já nemůžu o tý Portě zas až tak mluvit, protože poprvé jsem na ní byl vloni s Načasama, ale vím, že jsem sám přestal poslouchat intenzivně portovní hudbu právě po listopadu. Přestalo mě to prostě táhnout. Dřív jsem kupoval furt ty samplery a žral jsem to sakumprásk všechno co tam bylo.

Já o tobě vím, že jsi taky poslouchal hodně Hoboes, takže asi jako posluchač v tom máš tradici, tedy jako divákovi se ti ta prestiž Porty zdá jaká?

Myslím, že rozhodně klesá. Navíc je to v těch osobnostech, který tam hrajou, protože si myslím, že nemají takovej kredit jako dřív, tj. široce uznávanej. Tam dřív jezdily doopravdy osobnosti (na tu dobu). Když třeba Nedvěd zpíval o tom, že ti bylo chladno a proto tě někdo půlkou deky skryl, abys nenastydnul, tak tehdy mu všichni věřili, že to tak je. A navíc tam jezdili trampové, tehdy se jezdilo asi daleko víc. No a dneska už za prvý každej ví, že Nedvěd jezdí - on už tak jezdil tedy i za totáče - autama, kterýma jezděj jen ty bohatý lidi, že na chatu jezdí právě jenom autem, takže už těm textům prostě nemůžeš důvěřovat. Navíc myslím, že dneska je spousta kapel, který zpívaj o přírodě a vo tý vandrácký romantice a přitom jsou to lidi, který jsou tomu na míle vzdálený svojí filozofií. Takže daleko upřímnější - i když to taky nežeru - mi připadá takovej rock, kde ten bigbíťák je spíš upřímnej, když zpívá, jak se někde zhulil marjánkou a nebo vyzpívá nějakej vztah, kterej zrovna prožívá, ale je to menší fikce, než u těch folkových kapel. Proto taky jsem se styděl dřív s Jarabákama za většinu textů, co jsme mívali, protože mi to přišlo, že lžeme, že to není pravda. A v podstatě teď už se nám podařilo, že si za těma textama víc stojíme, protože tam nejsou věci, který by byly jiný než je naše přesvědčení.

Porta je hlavně podnik pro mladý kapely. Myslíš, že ten kredit klesá i z toho důvodu, že mezi mladými kapelami nejsou osobnosti?

Já bych nechtěl vypadat jako nějakej mudrc. Myslím si, že osobnosti jsou, ale musí mít nějakou kliku, známosti, protože o všem dneska rozhodujou prachy.

Takže myslíš, že nadějný interpreti mezi mladými muzikanty jsou?

Myslím, že určitě jsou. Já jsem v tom folku tedy takový věčný nespokojenec, ale letos v Plzni mě třeba zaujala Natalika. Je zase otázka, jestli je to ještě mladá kapela, protože Natalie Velšmídová toho už má za sebou taky dost, já si jí kupříkladu pamatuju ještě s Tee Grasem, ale rozhodně mě to letos zaujalo.

A co tedy dál?

Myslím, že asi třeba aspoň ta plzeňská by se měla prohlásit za mrtvou, ale to nikdo neudělá. Takže bude asi nejmoudřejší, když někdo vedle toho začne dělat něco, co by odpovídalo svojí velikostí a mělo by větší význam pro mladý muzikanty.

A co Zahrada?

Tam jsem nebyl, ale asi jí příští rok zkusíme.

A co tedy plánujete přes zimu? Nepřemýšlíte, že byste pořádali vlastní večery?

To je jednoduchý. My nemáme moc velký publikum. To znamená, že moc lidí na nás do roka nepřijde, takže asi ne, navíc bysme potřebovali začít pořádně zkoušet.

A co chceš udělat pro větší publicitu Jarabáků?

Něco by to chtělo. Nejlepší by bylo, abychom měli nějakýho kamaráda, který se tím zabývá a dělal by něco jako manažera, protože já mám dost málo času na psaní a na hraní, natož abych sháněl pořád nějaký angažmá. Je to fakt náročný. Snad někoho šikovnýho potkáme.

A kam se tedy může potenciální manažer nebo případný pořadatel obrátit?

Moje telefonní číslo je 0602/ 37 82 89 a nebo můžou mailovat na Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript . Budeme rádi, když se někdo ozve tak i tak.

Ondro, děkuji za rozhovor.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Prosím, opište anti-spamový kód, který je zobrazen v obrázku. Pokud Vás obtěžuje zadávání tohoto kódu, zaregistrujte se a pište komentáře jako přihlášený uživatel.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."